اتوتیونیگ در اینورتر

اتوتیونیگ در اینورتر

اینورتر ها به دو روش V/F و وکتور کنترل می شوند . در روش وکتور اینورتر با دستیابی به پارامتر های داخلی موتور بسیار دقیق تر از روش V/F عملیات کنترل را انجام می دهد . به عملیلت درون یابی پارامتر های داخلی موتور اتوتیونینگ (Auto tuning) یا سلف لرنینگ (Self learning) گفته می شود .

در مد وکتور حتما نیاز است که اینورتر اتوتیون گردد.

انواع روش های اتوتیون در اینورتر :

1-اتوتیون استاتیک

2-اتوتیون چرخشی

اتوتیون استاتیک زمانی انجام می گردد که امکان جدا کردن شفت موتور از بار وجود ندارد و عملیات اتوتیون بدون چرخش شف موتور انجام می گردد در مقابل در روش چرخشی در حین اتوتیون شفت موتور می چرخد از این رو اتوتیون به روش چرخشی دقیق تر و قابل اطمینان تر نسبت به روش استاتیک می باشد .

روش انجام اتوتیون در اینورتر ها :

برای شروع عملیات اتوتیون در اکثر اینورتر ها فرمان راه اندازی اینورتر ، کی پد انتخاب می گردد . سپس لازم است کلیه پارامتر های اصلی موتور از قبیل توان نامی ، ولتاژ نامی ، جریان نامی ، فرکانس نامی و در نهایت سرعت نامی موتور به دقت از پلاک موتور خوانده شده و وارد پارامتر های گروه موتور اینورتر وارد گردد . در مرحله بعد نوع اتوتیون انتخاب می شود ( استاتیک یا چرخشی ) سپس با فشردن کلید Run اینورتر ولتاژ DC به موتور تزریق شده و صدای سوت موتور شنیده می شود . پس از اتمام اتوتیون پارامتر های داخلی موتور از قبیل مقاومت استاتور و روتور ، اندوکتانس ، اندوکتانس متقابل وجریان تحریک بی باری موتور آسنکرون از موتور استخراج می شود .

در حین اتوتیون به دلیل تزریق مستقیم جریان DC به استاتور موتور توصیه می شود که اتوتیون روی موتور های نیم سوز یا معیوب انجام نگردد زیرا منجر به سوختن موتور می گردد .

اتوتیونینگ در اینورتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.