شبکه مدباس اینورتر

شبکه مدباس اینورتر

شبکه مدباس اینورتر

شبکه مدباس اینورتر یکی ار پرکاربردترین پروتکل ها در صنعت می باشد که این پروتکل شامل سه زیرمجموعه به شرح ذیل می باشد .

1- شبکه RS232

2- شبکه RS485

3- شبکه RS422

در این مطلب به صورت اختصاصی به آموزش شبکه RS485 در اینورتر و چگونگی پیکربندی آن در اینورترها خواهیم پرداخت . در ابتدا بهتر است بدانیم شبکه RS485 چیست :

شبکه مدباس RS485 چیست

شبکه RS485 بر مبنا اختلاف پتانسیل یا اختلاف ولتاژ بین دو سیم کار می کند بنابراین در این شبکه تنها دو سیم مثبت 485 و منفی 485 برای مشخص کردن صفر و یک منطقی وجود دارد . RS485برای ارتباط بین دو یا چند دستگاه مانند PLC و HMI و اینورتر مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به پروتکل قدیمی تر RS232 دارای مزایایی از قبیل افزایش سرعت انتقال داده ، افزایش طول کابل و مقاومت بیشتر در برابر نویز می باشد . بیشتر اینورتر ها دارای شبکه مدباس RS485 می باشند . در ادامه به معرفی پارامتر های مهم در شبکه RS485 می پردازیم .

پروتکل شبکه RS485

در اتصال RS485 تنظیم درست پروتکل های شبکه بسیار مهم و تعیین کننده هستند . در این شبکه هر دستگاه دارای یک شناسه یا Station می باشد که هر دستگاه در این شبکه شناسه منحصر به فرد خود را دارد به عنوان نمونه در ارتباط یک PLC یک HMI و دو اینورتر باید 4 شناسه متمایز به هر کدام از این دستگاه ها اختصاص داد . برای مثال شناسه HMI=0 ، PLC=1 ، اینورتر اول =2 و اینورتر دوم شناسه 3 خواهد داشت . توجه به این نکته ضروریست که دستگاه با شناسه 0 به عنوان Master (مستر ) در این شبکه شناخته می شود و در هر شبکه امکان انتخاب بیش از یک مستر وجود ندارد به این ترتیب مابقی دستگاه ها به عنوان Slave شناخته می شوند .

نکته : در شبکه RS485 به غیر از STATION بقیه پارامتر هایی که در ادامه معرفی خواهند شد باید یکسان باشند .

پارامتر بعدی در شبکه RS485 نرخ ارسال اطلاعات یا Baud rate می باشد که در تمامی دستگاه های موجود در این شبکه باید به صورت یکسان تنظیم گردد برای مثال میزان Baud rate در تمامی دستگاه ها 9600 بیت بر ثانیه تنظیم می شود .

در ادامه به معرفی سایر پارامتر های این شبکه می پردازیم که مانند Baud rate در تمامی دستگاه ها یکسان می باشد

1- نوع پروتکل ASCII یا RTU

2- Data length یا طول دیتا = 8 یا 7 بیت

3- Stop bit= 0/1

4- parity = زوج (Even) / فرد (Odd) / خنثی (N)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.